“Ik cijfer mezelf weg voor anderen”? En wat nu?

Herken jij dit ook: “Ik cijfer mezelf weg voor anderen”? En wat nu?

De laatste tijd spreek ik vaak mensen, zowel in mijn praktijk als in het dagelijks leven, die zichzelf wegcijferen voor anderen. Dit is vaak uit liefde, vriendschap en/of graag andere mensen willen helpen of er voor ze zijn. Ik herken dit vanuit mezelf ook. De wens dat een ander zichzelf goed voelt en daar aan bij willen dragen, vind ik een hele mooie karaktereigenschap. Het wordt wel vervelend, op het moment dat dit ten koste gaat van jezelf. Dit kan komen door allerlei oorzaken of overtuigingen richting jezelf. Een voorbeeld hiervan is dat je er van overtuigd kan zijn dat anderen wel verdrietig mogen zijn, maar jijzelf dat niet aan anderen mag laten zien, omdat je vindt dat je ze dan tot last bent.

Wanneer jij er wel altijd voor een ander wil zijn, jezelf daardoor wegcijfert en je eigen emoties niet de ruimte geeft kan dit resulteren in verdriet of somberheid. De overtuigingen die je al naar jezelf had, houden dit gedrag in stand. Al met al kan je je behoorlijk ellendig voelen. Eigenlijk bestaat ons hele contact met andere mensen uit liefde en vriendschap met elkaar delen. We hebben allemaal andere behoeftes, maar we willen hetzelfde: we willen ons geliefd voelen en we willen dat onze dierbaren zich geliefd voelen door ons.

Heb jij ook een overtuiging richting jezelf waarom jij anderen graag helpt, maar jezelf wegcijfert? Je vraagt niet de hulp of mentale steun, waar je eigenlijk wel behoefte aan hebt. Het is heel belangrijk om je behoeftes bij andere mensen aan te geven. Je kan immers alleen goed voor anderen zorgen, als je ook goed voor jezelf zorgt.

Weet je nog dat ik een tijdje terug een e-book heb geschreven en dit met jullie deelde? “8 tips voor het stellen van grenzen”. Eigenlijk is jezelf wegcijferen een vorm van, je eigen grenzen niet goed voelen (of niet als even belangrijk waarderen als het helpen van iemand anders). Het door mij geschreven e-book, kan je dus ook helpen om beter bij jezelf na te gaan wanneer je jezelf wegcijfert. Doordat je je daar van bewust wordt, kun je ook beter kijken waar je eigen behoeftes liggen en hier naar handelen. Bijvoorbeeld: in je (prille) relatie merk je dat het initiatief voornamelijk vanuit jou moet komen. Je snapt dat de ander redenen heeft voor zijn/haar gedrag en je wil vooral niet lastig doen tegen de ander, dus cijfer je je eigen gevoelens weg. Dit maakt je somber/verdrietig. Je cijfert je eigen behoefte: dat de ander moeite voor je doet en je als een prioriteit ziet, weg. De tips en het stappenplan uit het e-book, kunnen je helpen te leren dat je je eigen behoeftes en gevoelens bespreekbaar mag maken en dat je jezelf niet weg hoeft te cijferen.

Het kan zijn, dat je door je persoonlijke overtuigingen richting jezelf, behoefte hebt aan meer ondersteuning bij het jezelf niet langer wegcijferen. Neem dan contact met me op, zodat we kunnen kijken wat ik voor je kan betekenen! Als je vragen hebt of je komt er niet aan uit, dan mag je natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. 

Kimberly